کد مطلب:29180
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:33
16ـ عده اي معتقدند ائمه شيعه (ع ) هم سني بوده اند, نظر شيعه در اين باره چيست ؟
ظاهرا منظور از سوال اين است كه استنادي كه بزرگان تشيع به ائمه اهل بيت (ع )داشته و اصول و فـروع مذهب خود را به آنان منسوب مي دادند, غير واقعي و ساختگي مي باشد, بنابراين ائمه اهل بـيـت خـود نـيـز تـابـع مـذهـب عـامـه بـوده ومـسـلكي غير از آنچه اهل سنت اختيار كرده اند, نداشته اند.ادعاي فوق با بديهيات تاريخي سازگار نمي باشد, زيرا اولا, لفظ شيعه بنا به نقل بسياري از مـحـدثـيـن بـراي اولـين بار توسط پيامبر(ص ) بر ياوران و پيروان علي (ع )اطلاق شد.(1) ثانيا, حـضـرت عـلـي (ع ) و بسياري از صحابه كه از همان زمان به شيعه اومعروف بودند.(2) در مسئله خـلافـت و امـامـت (كـه فارق اصلي ميان شيعه و سني است )نظري غير از آنچه به وقوع پيوست , داشـتـنـد.(3) ثـالثا, شيعه اماميه از زمان حيات امامان (ع ) بزرگوار خود, در اصول و فروع و ساير جزئيات امور, جز به ائمه اهل بيت تكيه نكرده و جز آراي آنان را به كار نبسته و ديگران را بر امامان خود ترجيح نداده است , زيرا عده زيادي از معتمدين شيعه كه همگي اهل ورع و تقوا بوده اند وعدد آنان به حد تواتر مي رسد, اصول و فروع دين را از ائمه اخذ كرده و آن رابراي ما در طول تاريخ نسل بـه نـسـل روايـت كـرده اند, تا جائي كه براي ما روشن است كه اين سلسله سند كه توسط علماي بـزرگـوار مـا بـه زمـان ائمـه (ع ) مي رسد, در اصول وفروع هماني است كه ائمه (ع ) به اصحاب و پـيـروان خـود الـقـا كرده اند.اصحاب ائمه در زمان حيات خود ائمه (ع ) مسائلي را كه از پيشوايان بـزرگوار خودمي شنيدند, به صورت تصنيف و تاليف كتاب در مي آوردند كه مرجع اهل تشيع در اصـول وفـروع خـود بـوده اسـت , و جـزئيـات ايـن مـولفات واسامي كتاب هاي آنان در كتابهايي مـانندالفهرست ابن نديم و كتابهاي رجالي و... ضبط و ثبت است , در حالي است كه پيروان مذاهب اربعه اهل سنت , هيچ يك در زمان حيات آنان به تاليف حتي كوچكترين كتابي هم توفيق نيافته اند, زيرا آنان در زمان حيات خود, مانند ساير فقها و محدثين بوده وامتيازي بر افراد ديگر از طبقه خود نداشته اند و لذا كسي هم اهتمام به تدوين اقوال آنان نداشت و تنها پس از حيات آنان و هنگامي كه مذاهب فقهي در تقليد ازآنان منحصر گشت , اين كار تحقق پذيرفت و اين در حالي بود كه شيعه از آنـجـا كـه رجـوع بـه غـيـر ائمـه (ع ) را در امـور ديـنـي جايز نمي دانست , به تدوين اقوال آنان هـمـت گـماشت و تمامي همت خود را بر اين امر مصروف كرد كه نمونه آن تاليف اصول اربع ماه تـوسـط 400 مـصـنـف (4) مـي بـاشـد.بنابر نقل مرحوم سيد محسن امين , قدماي شيعه از زمان امـيـرالمومنين (ع ) تا زمان امام حسن عسگري (ع ) نزديك به 6600 كتاب حديث كه همگي از ائمه اطهار(ع ) نقل شده ,تاليف كرده اند.(127)اما ائمه چهارگانه اهل سنت , به هيچ وجه منزلتي را كه ائمـه شـيـعـه (ع ) نـزد پـيروان خود كسب كرده بودند, در نزد پيروان خود دارا نبودند, بلكه حتي مـنزلتي را هم كه پس از حيات خود به دست آوردند, در زمان خود نداشتند, چنان كه ابن خلدون درمـقدمه معروف خود به آن اشاره كرده است .(6)بنابراين , در اينكه مذهب ائمه چهارگانه همان مـذهـب پـيـروان آنان است كه در طول زمان محور و مبناي عمل آنان بوده و در كتب خود آن را تدوين كرده اند, ترديدي نيست , زيرا پيروان اين پيشوايان از ديگران آگاه تر به مذهب آنان هستند, چنانچه شيعه نيز به مذهب ائمه (ع ) خود آگاه تر از ديگران است , يعني همان مذهب و روشي كه به واسطه آن به خداي خود تقرب مي جويند.(7)
پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- از جـمـله سيوطي در تفسير الدر المنثور, ج 8, ص 589, در تفسير آيه شريفه 7سوره بينه (ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خير البريه ).2- المقالات و الفرق , اشعري قمي , ابن خلف , ص 15, تـرجمه محمد جواد مشكور.3- فج
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.